Jak to się zaczęło?
Nasza międzynarodowa współpraca rozpoczęła się w 2019 roku. Zgodnie z wizją sojuszu 4EU+, eksperci z dziedzin takich jak medycyna, psychologia i neuronauka poznawcza z całej Europy – w tym z Warszawy, Mediolanu, Kopenhagi i Heidelbergu – połączyli siły, tworząc przełomową grupę badawczą. Naszą wspólną misją stało się zgłębianie dynamiki interakcji między opiekunem a dzieckiem, zarówno w neurotypowych, jak i neuronietypowych diadach opiekun-dziecko.
Łącząc różnorodną wiedzę, nasz zespół z zapałem dzielił się spostrzeżeniami ponad granicami i dyscyplinami. Niedługo potem nasze wysiłki zaczęły przynosić efekty – otrzymaliśmy dwa mini-granty: “Understanding and Supporting Caregiver-Child Interactions” (finansowany przez 4EU+) oraz “Caregiver-child interactions and social-cognitive processing in typical and atypical development” (finansowany przez Inicjatywę Doskonałości – Uczelnia Badawcza), które wspierały badania wieloośrodkowe online i inicjatywy edukacyjne.
Do 2021 roku zorganizowaliśmy serię corocznych międzynarodowych seminariów przeznaczonych specjalnie dla studentów ze wszystkich czterech uczestniczących uniwersytetów. Seminaria te skupiały się na złożonościach interakcji opiekun-dziecko. Studenci mieli okazję uczestniczyć w wykładach międzynarodowych ekspertów, ale także w debatach i dyskusjach, które kształtowały kierunki naszych badań.
Latem 2021 roku zespół z Heidelbergu zorganizował naszą pierwszą Szkołę Letnią. Wydarzenie to było czymś więcej niż spotkaniem – było prawdziwym tyglem pomysłów i wiedzy. Studenci nie tylko obserwowali, ale także aktywnie uczestniczyli w inspirujących dyskusjach teoretycznych oraz zdobywali praktyczne doświadczenie z zaawansowanymi technikami badawczymi, takimi jak fMRI, EEG, fNIRS i analiza mikro-wideo. Dla wielu z nich było to pierwsze zetknięcie z tymi metodami. Szkoła Letnia była dostępna dla wszystkich dzięki mini-grantom UW, pokrywającym koszty podróży i zakwaterowania.
Spotkanie twarzą w twarz – po latach wspólnych dyskusji online – nadało naszej pracy nowy wymiar. Podczas rozmów w przerwach na kawę, burz mózgów i warsztatów badawczych, stworzyliśmy nie tylko naukowe, ale także przyjacielskie relacje, co ostatecznie doprowadziło do złożenia wspólnej aplikacji grantowej i zdobycia finansowania w ramach prestiżowego programu „Twinning” UE.
Wsparcie to pozwala nam na rozwój badań i dalsze rozbudowywanie międzynarodowej sieci badawczej, wyróżniającej się innowacyjnym podejściem do badań nad interakcjami opiekun-dziecko. Naszym celem jest dotarcie do jak najszerszej grupy odbiorców – nie tylko ze świata nauki!
Z radością dzielimy się naszą wiedzą, zapraszając nowych studentów i badaczy do wspólnej podróży naukowej, by razem dokonywać przełomowych odkryć!